miercuri, 30 septembrie 2009

Circulaţia

Pentru oricine vine sau revine în România după mai mult timp, primul şoc pe care îl are la intrarea în ţară este circulaţia autovehiculelor. Diferenţa între stilul de conducere occidental şi român este enormă. Nu cred că are sens să exemplific această diferenţă, orice şofer care a condus în România şi în străinătate ştie despre ce e vorba. Comparând, chiar dacă şoferii au partea lor de vina, cred că nu ei sunt principalii vinovaţi de această situaţie, la fel cum nu angajaţii ci managementul defectuos e responsabil pentru haosul dintr-o firmă. Haosul de pe şosele, bravarea tinerilor, graba de a fi primul, lipsa de respect, totul ţine de infrastructură şi de organizarea societăţii româneşti în ansamblu.
Lipsa autostrăzilor, starea drumurilor, densitatea drumurilor generează o parte a problemei, iar alta parte e cauzată de credibilitatea celor care ar trebui să impună şi să verifice respectarea regulilor de circulaţie (poliţia). Altfel nu se explică de ce românii care circulă în străinătate pot fi forţaţi să circule corect, chiar dacă la început fiecare e tentat să conducă după obiceiurile de pe şoselele româneşti. Cum se circulă in Finlanda? Foarte calm, sigur şi cu un respect real faţă de autorităţi. Poliţia nu te amendează practic niciodată dacă depăşeşti cu 15-20 km viteza legală, şi nici nu vânează şoferii pentru abateri stupide ca să-şi facă planul la amenzi. Cauzele oricărui accident grav sunt analizate foarte serios, iar opinia publică reactionează imediat dacă e cazul, obţinând schimbarea regulilor de circulaţie în zona care a generat accidentul. De asemenea cineva care conduce ca nebunul pe autostradă are toate şansele să fie oprit forţat şi blocat de către ceilalţi participanţi la trafic înainte să fie prins de către poliţie. Să zicem că infrastructura din România se poate reconstrui încetul cu încetul (e doar pietriş, beton, asfalt, indicatoare). Dar ce ne facem cu autorităţile, cum îşi vor schimba acestea atitudinea şi imaginea? P.S. Asemănarea şi concluziile sunt aceleaşi dacă în loc de autovehicule ne-am referi de exemplu la o firmă sau instituţie românească...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu